وسایل حفاظت فردی

مدت زمان استفاده از ماسک فیلتردار

ماسک‌های فیلتردار یکی از ابزارهای مهمی است که شما هنگام خروج از منزل باید استفاده از آن را مورد توجه قرار دهید؛ خصوصاً در مکان‌های عمومی از جمله مترو و بی‌آر تی که جمعیت زیادی در آن وجود دارد، برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا بهتر است که از ماسک‌های فیلتردار استفاده شود. لازم است که اطلاعات کاملی در خصوص مدت زمان استفاده از ماسک فیلتردار را داشته باشید. بسیاری از افراد گمان می‌کنند که ماسک‌های فیلتر‌دار عمر طولانی دارد و تا مدت‌ها می‌تواند کار کند، ولی لازم است بدانید که ماسک‌های فیلتردار نیز مانند هر ماسک دیگری دارای عمر کارکرد خاصی بوده و پس از آن باید ماسک را دور بیاندازید.

ماسک‌های فیلتردار دارای ویژگی‌ها و مشخصه‌های خاصی بوده و بهترین گزینه برای حفظ سلامت ریه‌ها و سیستم بدنی است. ماسک‌های فیلتردار به دو صورت ماسک تنفسی تک فیلتر و ماسک تنفسی دو فیلتر در بازار موجود است. ماسک تنفسی برای جلوگیری از انتشار ویروس و باکتری و ورود آلودگی و گرد و غبار مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما یکی از مهم‌ترین مسائلی که در خصوص ماسک‌های فیلتردار وجود دارد، اطلاع از مدت زمان استفاده از این ماسک و طول عمر مفید آن ات. ما در این بخش از مقاله به صورت کامل در خصوص مدت زمان کارکرد ماسک‌های فیلتردار صحبت خواهیم کرد، زیرا در صورت پایان عمر مفید این ماسک‌ها دیگر قابلیت و کاربرد خود را از دست می‌دهد.

تاریخ مصرف ماسک فیلتردار

ما باید مدت زمان استفاده از ماسک فیلتردار را مورد بررسی قرار دهیم. براساس استانداردهای تولید ماسک تنفسی همواره تاکید می‌شود که از این ماسک تنها یک مرتبه استفاده کنید، زیرا اغلب ماسک‌های تنفسی یک مرتبه بوده و فاقد قابلیت شستشو است؛ به همین دلیل بهتر است که پس از هر بار استفاده از این ماسک‌ها آن را دور بیاندازید؛ همچنین هنگامی که این ماسک را از روی صورت خود برداشتید دست‌های خود را با شوینده ضدعفونی کنید، زیرا ممکن است بر روی این ماسک‌ها مقداری زیادی باکتری و میکروب وجود داشته باشد و از طریق دست‌ها منتقل می‌شود.

به همین منظور لازم است تاریخ مصرف ماسک‌ها را در نظر بگیرید. ماسک‌های فیلتردار انواع مختلفی دارند که هر کدام بر اساس کاربرد خاصی که دارند طراحی شده است. در حالت کلی ماسک‌های فیلتردار برای جلوگیری از ذرات معلق در فضا، سایر آلاینده‌ها و ویروس‌ها تولید می‌شود. در صورتی که شما پس از استفاده از ماسک تنفسی در فضای بیرون آن را در زیر تلسکوپ قرار دهید شاهد میکروب‌های ریزی بر روی آن خواهید بود؛ بنابراین بهتر است که ماسک‌ها را پس از هر بار استفاده در داخل کیسه زباله بیاندازید تا از انتشار ویروس و آلودگی به سایر سطوح جلوگیری کنید.

ماسک فیلتردار چند ساعت کار می کند؟

ماسک‌های فیلتردار هر کدام کارایی خاصی دارند و از عمر مشخصی برخوردار هستند، ولی به طور کلی ماسک‌های فیلتردار می‌توانند تا ۸ ساعت یعنی یک تایم کاری برای کار کند. پس از پایان این زمان به مرور ماسک‌ها آلوده شده و قابلیت‌های اولیه خود را از دست می‌دهند؛ به همین دلیل بهتر است که آن را تعویض کنید.

عمر مفید ماسک های فیلتردار چقدر است؟

شاید در طول روز شما مجبور شوید که ماسک را از روی صورت خود برداشته و مجدد از آن استفاده کنید. برای این کار ابتدا دست‌های خود را شسته و ضدعفونی کنید و سپس ماسک را از روی صورت بردارید و آن را در مکان خاصی قرار دهید تا آلاینده‌ها منتقل نشود؛ سپس مجدد دست خود را ماسک را بر روی صورت قرار داده و مجدد دست‌های خود را تمیز کنید. برند و جنس پارچه ماسک‌های فیلتردار بر روی عمر مفید ماسک تنفسی تک فیلتر و ماسک تنفسی دو فیلتر تاثیر می‌گذارد.

مدت زمان استفاده از ماسک ffp2 چقدر است؟

ماسک ffp2 ماسکی ۸ لایه است که از ورود ذرات آلاینده جلوگیری می‌کند. این ماسک می‌تواند به صورت تضمینی از شما در برابر ویروس کرونا محافظت کند. این ماسک نیز همچون سایر ماسک‌های تنفسی یک بار مصرف بوده و نهایتاً تا یک روز و معمولاً ۸ ساعت کارایی دارد و پس از آن باید ماسک را تعویض کرد.

نحوه استفاده از ماسک فیلتردار

برای استفاده از این ماسک، ابتدا آن را از بسته‌ بندی خارج کرده و آن را بر روی صورت خود قرار دهید. گیره‌های ماسک را بر روی بینی خود سفت کرده و در صورت گشاد بودن می‌توانید کمی کش ماسک را تنگ‌تر کنید. در مدت زمان استفاده از ماسک از تماس دست با آن خودداری کنید و در انتها نیز ماسک را در سطل زباله بیاندازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *